Laden...
In het kort
Samenvatting
De vliegramp op Tenerife, 27 maart 1977, ontstond doordat een opstijgende (180 w) Boeing-747 van de KLM op de startbaan frontaal in botsing kwam met een 747 van Pan American World Airways, op een deel van de startbaan waar zij niet mochten zijn. Het Pan Am-vliegtuig negeerde in de mist een geïnstrueerde afslag en taxiede verder, het KLM-vliegtuig had geen toestemming om op te stijgen. Met 583 doden en 61 gewonden was en is het de zwaarste vliegramp in de geschiedenis. Negentien maanden later rapporteerden de Spaanse onderzoekers dat alleen de KLM-gezagvoerder oorzaak was. De aandelen van de Pan Am-captain en de Spaanse luchtverkeersleider werden niet genoemd, waardoor de oorzaak alleen bij de KLM-gezagvoerder werd gesuggereerd. Dat was een aantijging, een valse beschuldiging die op tv nog altijd zo wordt uitgezonden. Voor de auteur, journalist en in 1977 na de vliegramp op Tenerife, was het aanleiding vliegramp en afwikkeling minutieus te beschrijven om de aantijging te weerleggen. Daarbij bleek ook, dat Spanje de vliegramp heeft aangegrepen voor een politieke ruil en door de Verenigde Staten werd voorgedragen voor lidmaatschap van de NAVO.
In het kort
De vliegramp op Tenerife, 27 maart 1977, ontstond doordat een opstijgende (180 w) Boeing-747 van de KLM op de startbaan frontaal in botsing kwam met een 747 van Pan American World Airways, op een deel...
Specificaties
Auteur
Harry Kuiper
Uitgever
Boekengilde B.V.
Taal
Nederlands
Aantal pagina's
396
Ondertitel
De Spaanse Aantijging Weerlegd
Formaat
Paperback
Publicatiedatum
14 mei 2020
ISBN
9789464021820
Wij helpen je graag!
Kom je er niet direct uit? Wij helpen je graag met al jouw vragen.
Misschien vind je deze boeken ook leuk...
Leuk om te lezen naast "vliegramp Tenerife"