Laden...
In het kort
Samenvatting
Tussen thuis en school is hét basishandboek voor contextuele leerlingbegeleiding. Vanuit een contextuele
kijk geeft het iedereen die jongeren begeleidt handvatten die leiden tot een meer verdiepende
vorm van ondersteuning.
Aan de basis hiervan staat het inzicht dat ook ouders, direct of indirect, bij het proces betrokken
moeten worden. Iedere leerling heeft immers zijn eigen unieke netwerk van relaties, waarin de
loyaliteitsband met de ouders centraal staat. De verbondenheid tussen ouders en kind kan nooit
echt verbroken worden, omdat die is ontstaan door het geven en ontvangen van het leven zelf.
Ook daarna blijft geven en ontvangen een belangrijk thema in de verbinding, die overigens altijd in
beweging is.
Deze dynamische loyaliteitsband heeft een sterke invloed op het schoolleven van de leerling.
Als bijvoorbeeld de onderlinge relatie tussen ouders en kind uit balans is geraakt of stagneert,
komt dat vaak op school tot uiting in ongewoon gedrag en zwakkere leerprestaties. Bij ernstigere
problemen, bijvoorbeeld concentratiegebrek, faalangst, agressief en depressief gedrag, is er ‘tussen
thuis en school’ vaak meer aan de hand dan we kunnen vermoeden.
Wanneer een begeleider aandacht heeft voor de loyaliteitsband die tussen de leerling en zijn ouders
bestaat en daarnaast oog heeft voor het evenwicht tussen geven en ontvangen, komt hij tot de kern
van de situatie. Pas dan doet hij echt recht aan zowel de leerling, de ouders als hemzelf.
Dit boek is een grondige bewerking en uitbreiding van de eerste uitgave in 2001. De voorbije twintig
jaar is het onderwijs sterk veranderd en werd het dan ook tijd het boek te herzien en de nieuw
opgedane kennis en ervaring erin te verwerken. Daarmee is het een echt contextueel handboek
geworden.
kijk geeft het iedereen die jongeren begeleidt handvatten die leiden tot een meer verdiepende
vorm van ondersteuning.
Aan de basis hiervan staat het inzicht dat ook ouders, direct of indirect, bij het proces betrokken
moeten worden. Iedere leerling heeft immers zijn eigen unieke netwerk van relaties, waarin de
loyaliteitsband met de ouders centraal staat. De verbondenheid tussen ouders en kind kan nooit
echt verbroken worden, omdat die is ontstaan door het geven en ontvangen van het leven zelf.
Ook daarna blijft geven en ontvangen een belangrijk thema in de verbinding, die overigens altijd in
beweging is.
Deze dynamische loyaliteitsband heeft een sterke invloed op het schoolleven van de leerling.
Als bijvoorbeeld de onderlinge relatie tussen ouders en kind uit balans is geraakt of stagneert,
komt dat vaak op school tot uiting in ongewoon gedrag en zwakkere leerprestaties. Bij ernstigere
problemen, bijvoorbeeld concentratiegebrek, faalangst, agressief en depressief gedrag, is er ‘tussen
thuis en school’ vaak meer aan de hand dan we kunnen vermoeden.
Wanneer een begeleider aandacht heeft voor de loyaliteitsband die tussen de leerling en zijn ouders
bestaat en daarnaast oog heeft voor het evenwicht tussen geven en ontvangen, komt hij tot de kern
van de situatie. Pas dan doet hij echt recht aan zowel de leerling, de ouders als hemzelf.
Dit boek is een grondige bewerking en uitbreiding van de eerste uitgave in 2001. De voorbije twintig
jaar is het onderwijs sterk veranderd en werd het dan ook tijd het boek te herzien en de nieuw
opgedane kennis en ervaring erin te verwerken. Daarmee is het een echt contextueel handboek
geworden.
In het kort
Tussen thuis en school is hét basishandboek voor contextuele leerlingbegeleiding. Vanuit een contextuelekijk geeft het iedereen die jongeren begeleidt handvatten die leiden tot een meer verdiependevor...
Specificaties
Auteur
Ard Nieuwenbroek
Uitgever
Acco uitgeverij
Taal
Nederlands
Aantal pagina's
170
Ondertitel
Handboek contextuele leerlingbegeleiding
Formaat
Paperback
Publicatiedatum
29 maart 2021
ISBN
9789492398406
Wij helpen je graag!
Kom je er niet direct uit? Wij helpen je graag met al jouw vragen.
Misschien vind je deze boeken ook leuk...
Leuk om te lezen naast "Tussen thuis en school"