Laden...
In het kort
Samenvatting
Duurzaamheid wordt volwassen. Mensen in de samenleving komen in beweging. Ze vinden dat het anders kan én moet. Zo ontstaan initiatieven rond thema's die er toe doen, zoals voedsel, energie en zorg. We noemen dat de opkomst van de WEconomy.
Het aantal initiatieven groeit, maar veel komen er niet tot volledige ontwikkeling. Dat is jammer, want zo verliest de maatschappij kostbare energie van mensen die een transitie naar een andere economie, een andere samenleving, helpen vormgeven. Samen 'werkenderweg' de toekomst van onderop vormgeven betekent een geweldige uitdaging. Duurzaamheid groeit niet aan bomen of struiken, maar moet door mensen georganiseerd worden, met elkaar én kundig. Dat is lastig.
De WEconomy organiseren vraagt om nieuwe manieren van met elkaar omgaan, vraagt om nieuwe transactiemodellen, om nieuwe business modellen. In de afgelopen drie jaar is door Jan Jonker (hoogleraar Duurzaamheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen) met verschillende groepen mensen gewerkt aan onderzoek naar nieuwe business modellen (NBMs).
De kern van een NBM is om samen waarde te organiseren en opbrengsten te delen. NBMs bieden een manier van organiseren waarin het niet alleen gaat om geld, maar ook om andere waarden. Een business model dat het mogelijk maakt wederzijds waarde te delen. De WEconomy, dat zijn wij!
Samen met ruim dertig coauteurs zijn deze inzichten uitgewerkt in dit prachtig vormgegeven lees en doe-het-zelf-boek. Het resultaat biedt een leidraad om te komen tot een volwaardig alternatief voor conventionele business modellen. Iedereen kan hiermee aan de slag om zelf een NBM op te zetten of aan te scherpen, zodat duurzame initiatieven wél succesvol van de grond komen. Het boek biedt achtergrondinformatie, een scala aan voorbeelden, tips en checklists.
Het aantal initiatieven groeit, maar veel komen er niet tot volledige ontwikkeling. Dat is jammer, want zo verliest de maatschappij kostbare energie van mensen die een transitie naar een andere economie, een andere samenleving, helpen vormgeven. Samen 'werkenderweg' de toekomst van onderop vormgeven betekent een geweldige uitdaging. Duurzaamheid groeit niet aan bomen of struiken, maar moet door mensen georganiseerd worden, met elkaar én kundig. Dat is lastig.
De WEconomy organiseren vraagt om nieuwe manieren van met elkaar omgaan, vraagt om nieuwe transactiemodellen, om nieuwe business modellen. In de afgelopen drie jaar is door Jan Jonker (hoogleraar Duurzaamheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen) met verschillende groepen mensen gewerkt aan onderzoek naar nieuwe business modellen (NBMs).
De kern van een NBM is om samen waarde te organiseren en opbrengsten te delen. NBMs bieden een manier van organiseren waarin het niet alleen gaat om geld, maar ook om andere waarden. Een business model dat het mogelijk maakt wederzijds waarde te delen. De WEconomy, dat zijn wij!
Samen met ruim dertig coauteurs zijn deze inzichten uitgewerkt in dit prachtig vormgegeven lees en doe-het-zelf-boek. Het resultaat biedt een leidraad om te komen tot een volwaardig alternatief voor conventionele business modellen. Iedereen kan hiermee aan de slag om zelf een NBM op te zetten of aan te scherpen, zodat duurzame initiatieven wél succesvol van de grond komen. Het boek biedt achtergrondinformatie, een scala aan voorbeelden, tips en checklists.
In het kort
Duurzaamheid wordt volwassen. Mensen in de samenleving komen in beweging. Ze vinden dat het anders kan én moet. Zo ontstaan initiatieven rond thema's die er toe doen, zoals voedsel, energie en zorg. W...
Specificaties
Auteur
Jan Jonker
Uitgever
Koninklijke Boom Uitgevers
Taal
Nederlands
Aantal pagina's
320
Ondertitel
samen werken aan waardecreatie
Formaat
Hardcover
Publicatiedatum
1 november 2014
ISBN
9789462200869
Wij helpen je graag!
Kom je er niet direct uit? Wij helpen je graag met al jouw vragen.
Misschien vind je deze boeken ook leuk...
Leuk om te lezen naast "Nieuwe business modellen"