Laden...
In het kort
Samenvatting
Van de kleine kruidenier om de hoek tot vernieuwende winkelketen.
Tegelijk met de opkomst van het grootwarenhuis deed omstreeks 1870
nog een innovatief winkelconcept zijn intrede: de winkelketen in voedingswaren.
Met de oprichting van 'Delhaize Frères & Cie' in 1867 onderging het
alledaagse boodschappen doen een ware revolutie. De onderneming vervulde
een pioniersrol in België en Europa maar voor de kleine onafhankelijke
kruideniers betekende hun komst grote concurrentie.
In 'Mag het iets meer zijn?' brengt Nelleke Teughels op basis van origineel
bronnenmateriaal en oorspronkelijke iconografie, waaronder fraaie foto's
en prenten maar ook verpakkingen en voorwerpen, op levendige wijze
aanschouwelijk hoe de introductie van de winkelketen in voedingswaren
de ervaring van het winkelend publiek in sociale, culturele en materiële
zin veranderde. De auteur plaatst dit Belgische verhaal in het licht van de
internationale ontwikkelingen in de kleinhandel. Reclamepraktijken, de
organisatie van de Delhaizewinkels, de ideologie van het bedrijf en de
materiële inrichting van winkels en etalages grepen naadloos in elkaar en
hadden een onmiskenbare weerslag op de dagelijkse routine van de consument
en zijn deelname aan de zich snel ontwikkelende consumptiemaatschappij.
In het kort
Van de kleine kruidenier om de hoek tot vernieuwende winkelketen. Tegelijk met de opkomst van het grootwarenhuis deed omstreeks 1870 nog een innovatief winkelconcept zijn intrede: de winkelketen in vo...
Specificaties
Auteur
Nelleke Teughels
Uitgever
Universitaire Pers Leuven
Taal
Nederlands
Aantal pagina's
370
Ondertitel
kleine kruidenierswinkels worden big business, Delhaize Freres en Cie 1867-1940
Formaat
Paperback
Publicatiedatum
17 maart 2014
ISBN
9789058679871
Wij helpen je graag!
Kom je er niet direct uit? Wij helpen je graag met al jouw vragen.
Misschien vind je deze boeken ook leuk...
Leuk om te lezen naast "Mag het iets meer zijn?"