In het kort

Auteur: Cathe Notten
Taal: Nederlands
Pagina's: 208
Publicatiedatum: 25 april 2025

Samenvatting

'Leren rekenen. Werken met de modellen uit het Protocol ERWD*' biedt pabostudenten, leerkrachten en rekencoördinatoren handvatten om hun rekenwiskundelessen af te stemmen op de rekenvaardigheid en de ontwikkeling van de leerlingen, onafhankelijk van de rekenmethode. De grootste problemen in het reken-wiskundeonderwijs worden ervaren vanaf groep 5 maar zijn vrijwel altijd ontstaan in de prille rekenontwikkeling. Door in de periode waarin de basisvaardigheden worden aangeleerd goed af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen, wordt voorkomen dat leerlingen grote rekenachterstand en/of rekenproblemen ontwikkelen. En als deze problemen onverhoopt toch ontstaan zijn, kun je ze ook bij de wortel aanpakken. Met behulp van de drie modellen (het hoofdfasenmodel, het drieslagmodel en het handelingsmodel) uit het Protocol kun je voor alle leerlingen een stevige rekenbasis creëren. Deze modellen geven leerkrachten greep op de opbouw van leerlijnen, de bijpassende rekendidactiek en de wijze waarop je de rekenvaardigheid van leerlingen in kaart kunt brengen, kunt analyseren en kunt begeleiden. Elk model wordt in een apart hoofdstuk uitgewerkt. Met opdrachten, vragen en casussen wordt steeds de link naar de beroepspraktijk van de leerkracht gelegd. In deze grondig herziene derde druk zijn twee nieuwe hoofdstukken toegevoegd. Een hoofdstuk over leerlijnen en doelen met onder andere het rekenmuurtje, de referentieniveaus en passende perspectieven. Daarnaast is er een hoofdstuk over het diagnosticerend onderwijzen waarbij de drie modellen in samenhang worden gebruikt om te signaleren, analyseren en af te stemmen op de rekenvaardigheid van de leerlingen. Rekencoördinatoren kunnen het boek gebruiken om het rekenonderwijs op school te versterken door de teamleden de hoofdstukken te laten lezen en gezamenlijk aan de hand van de online opdrachten de vertaling te maken naar de eigen groep. Op www.vangorcumstudie.nl is aanvullend materiaal te vinden, zoals achtergrondartikelen, filmfragmenten, verwijzingen naar waardevolle websites en oefenopdrachten voor studenten en schoolteams. Over de auteurs Cathe Notten is zelfstandig onderwijsadviseur. Zij was 12 jaar hoofdredacteur van het tijdschrift voor rekenwiskunde-onderwijs Volgens Bartjens en verzorgt begeleiding en nascholing van leraren in het basisonderwijs op het gebied van rekenwiskunde-onderwijs. Bronja Versteeg is zelfstandig onderwijsadviseur rekenen. Ze begeleidt (s)bo en (v)so- scholen bij het versterken van hun rekenonderwijs en het gebruik van Passende Perspectieven rekenen en praktisch rekenen. Ze verzorgt de RD4 trainingen rekendiagnostiek. *Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie

In het kort

'Leren rekenen. Werken met de modellen uit het Protocol ERWD*' biedt pabostudenten, leerkrachten en rekencoördinatoren handvatten om hun rekenwiskundelessen af te stemmen op de rekenvaardigheid en de...

Specificaties

Auteur
Cathe Notten
Uitgever
Uitgeverij Van Gorcum B.V.
Taal
Nederlands
Aantal pagina's
208
Ondertitel
Werken met de modellen uit het Protocol ERWD
Formaat
Paperback
Publicatiedatum
25 april 2025
ISBN
9789023260271

Wij helpen je graag!

Kom je er niet direct uit? Wij helpen je graag met al jouw vragen.

Misschien vind je deze boeken ook leuk...

Leuk om te lezen naast "Leren rekenen"

wandplaten

wandplaten

€ 0,00
Pleegzorg in beeld

Pleegzorg in beeld

€ 48,00
Links

Links

€ 0,00