In het kort

Auteur: Loes Wessum
Taal: Nederlands
Pagina's: 152
Publicatiedatum: 28 februari 2018

Samenvatting

Hoe kan de schoolleider leidinggeven aan het ontwikkelen van een schoolcultuur die gericht is op samenwerken, onderzoeken en leren? Het is verleidelijk om leraren die met vragen en problemen komen pasklare oplossingen te bieden. Maar ze worden meer geholpen door juist geen antwoorden te geven en in tegendeel nog meer vragen te stellen. Uiteindelijk zullen ze dan zelf hun oorspronkelijke vraag beantwoorden. Waarschijnlijk komt er dan ook een betere oplossing die bovendien eerder uitgevoerd zal worden, omdat de leraar ze zelf bedacht heeft. Vragen stellen ondersteunt leerprocessen. De auteurs werken met een analysekader dat behulpzaam is om vragen te stellen en niet meteen in actie te schieten, maar eerst goed te kijken wat er nu echt aan de hand is. De titel van het boek is dan ook: Leidinggeven aan een lerende school. Welke vragen heb jij vandaag gesteld? “Leiderschap is belangrijker dan ooit. En dan komt er een boek uit waarin in het eerste deel casussen staan die lezen als een roman en waarvan je als schoolleider denkt: ‘dit gaat over mij’. In het tweede deel van het boek zitten antwoorden en modellen in die vertellen: zo kan ik leiding geven aan een lerende school. We hebben hier een boek dat onze handelingsverlegenheid voor een groot deel kan ondervangen. Ik vind het een mooi boek: alle schoolleiders kunnen hier iets mee.” Petra Van Haren, voorzitter van Algemene Vereniging van Schoolleiders – AVS, september 2018 Ingrid Verheggen was lerares Nederlands, afdelingsleider, conrector en rector. Daarna maakte zij deel uit van de directie van onderwijsadviesbureau APS, onder meer als directeur voortgezet onderwijs. Ook was zij bestuurder van de Almeerse Scholen Groep, met als aandachtsveld onder andere Primair Onderwijs. Loes van Wessum was lerares in het basisonderwijs en docent-onderzoeker bij de Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit Utrecht, waar ze promoveerde op een onderzoek naar samenwerking tussen docenten in het Voortgezet Onderwijs. Ze werd lid van het managementteam bij onderwijsadviesbureau Eduniek, waar ze ook schoolleiders adviseerde bij veranderkundige vraagstukken. Vervolgens was ze bestuurlijk adviseur en onderwijskundig onderzoeker bij BMC. Ze was tevens verantwoordelijk voor het implementeren van een nieuw onderzoekscurriculum bij zes eerstegraadslerarenopleidingen bij de Hogeschool van Amsterdam en hoofdonderzoeker bij het Lectoraat van Edith Hooge. Momenteel werkt ze aan professionaliserings- en onderzoeksprojecten bij Windesheim Flevoland, waar ze aangesteld is als Associate Lector Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding.

In het kort

Hoe kan de schoolleider leidinggeven aan het ontwikkelen van een schoolcultuur die gericht is op samenwerken, onderzoeken en leren? Het is verleidelijk om leraren die met vragen en problemen komen pas...

Specificaties

Auteur
Loes Wessum
Uitgever
Gompel & Svacina B.V.
Taal
Nederlands
Aantal pagina's
152
Ondertitel
Welke vragen heb jij vandaag gesteld?
Formaat
Paperback
Publicatiedatum
28 februari 2018
ISBN
9789463710121

Wij helpen je graag!

Kom je er niet direct uit? Wij helpen je graag met al jouw vragen.

Misschien vind je deze boeken ook leuk...

Leuk om te lezen naast "Leiding geven aan een lerende school."

Handboek Bestuurlijk leiding geven aan lerende scholen

Handboek Bestuurlijk leiding geven aan l...

Loes Wessum
€ 24,95
Is er eten na de dood?

Is er eten na de dood?

Rolf Deen
€ 14,95
Omgaan met dyslexie op school

Omgaan met dyslexie op school

Mieke Urff
€ 26,00