Laden...
In het kort
Samenvatting
De positie van leraren is weinig benijdenswaardig: ze doen het belangrijkste werk, maar hun vakmanschap heeft een ondergeschikte positie gekregen. In het onderwijs werkt een groep deskundigen die kennis ontwikkelt of verspreidt zonder deze kennis te gebruiken voor de klas, terwijl de kennis van mensen die wel voor de klas staan geen status heeft. Is het een wonder dat het onderwijs in een neerwaartse spiraal verkeert?
Jacquelien Bulterman laat zien waarom kennisontwikkeling en handelen uit elkaar zijn gegroeid. Vanuit wetenschappelijk oogpunt is deze situatie niet meer te verantwoorden: wetenschap en vakmanschap horen bij elkaar. Het onderwijs komt dan weer in een opwaartse spiraal.
‘Dit pleidooi voor herwaardering van het vakmanschap verdient het om gelezen en besproken te worden in alle lerarenkamers.’ – Jasper Rijpma, docent geschiedenis en grote denkers
‘Het is een prachtig tegengeluid waar ik op heb zitten wachten. De waarderende toon voor mijn werk als leraar heb ik zelden zo mooi verwoord gezien. Wat dit boek zo bijzonder en positief maakt is dat het oplossingsgericht is en niet alleen de oorzaken van het lerarentekort schetst.’ – Liesbeth Breek, docent Frans
In het kort
De positie van leraren is weinig benijdenswaardig: ze doen het belangrijkste werk, maar hun vakmanschap heeft een ondergeschikte positie gekregen. In het onderwijs werkt een groep deskundigen die kenn...
Specificaties
Auteur
Jacquelien Bulterman
Uitgever
Amsterdam University Press
Taal
Nederlands
Aantal pagina's
232
Ondertitel
Pleidooi voor vakmanschap
Formaat
Paperback
Publicatiedatum
15 maart 2023
ISBN
9789464560466
Wij helpen je graag!
Kom je er niet direct uit? Wij helpen je graag met al jouw vragen.
Misschien vind je deze boeken ook leuk...
Leuk om te lezen naast "Het lerarentekort"