Laden...
In het kort
Samenvatting
Inhoud
Voorwoord 11
1 Inleiding 13
2 Doelgroep en doel 15
2.1 Inleiding 15
2.2 Doelgroep 15
2.3 Factoren die een rol spelen 17
2.4 Doel 18
3 Werkzame elementen 21
3.1 Inleiding 21
3.2 Competentiegericht, oplossingsgericht en systeemgericht werken 21
3.3 Competentiemodel 22
4 Basishouding 27
4.1 Inleiding 27
4.2 Presentiebenadering 27
4.3 Basishouding professional 28
5 Fasering 31
5.1 Inleiding 31
5.2 Aanmelding 31
5.3 Informatie verzamelen en opstellen van een plan van aanpak 33
5.4 Uitvoering 34
5.5 Afsluiting en nazorg 35
5.6 De fasering in schema 36
6 Verzamelen en analyseren van informatie en doelen stellen 37
6.1 Inleiding 37
6.2 Observeren en luisteren 38
6.3 Vragen naar gewenste veranderingen en oplossingen 46
6.4 Hulpmiddelen bij het verzamelen van informatie 49
6.5 Competentieanalyse 72
6.6 Plan van aanpak: doelen en acties 75
7 Vaardigheden leren 83
7.1 Inleiding 83
7.2 Concreet omschrijven van gedrag in stappen 84
7.3 Waaroms 85
7.4 Feedback 85
7.5 Instructie of suggestie 89
7.6 Model staan 91
7.7 Voordoen en oefenen: de gedragsoefening 92
7.8 Discriminatietraining 101
7.9 Samenvatting: checklist voor de technieken 103
8 Beïnvloeding van gedachten en gevoelens 105
8.1 Inleiding 105
8.2 Storende en helpende gedachten 105
8.3 Onderkennen van en leren omgaan met gevoelens 114
8.4 Samenvatting: checklist voor de technieken 119
9 Informatie en advies en het oplossen van keuzeproblemen 121
9.1 Inleiding 121
9.2 Informatie en advies 121
9.3 Drie-dimensiemodel 123
9.4 Keuzeproblemen en conflictsituaties oplossen 125
9.5 Samenvatting: checklist voor de technieken 134
10 Versterking van steun door het sociaal netwerk 135
10.1 Inleiding 135
10.2 Analyse van de steun van het sociaal netwerk 136
10.3 Jongeren motiveren om personen uit het sociaal netwerk te betrekken 139
10.4 Personen uit het sociaal netwerk benaderen 141
10.5 Gesprekken met personen uit het sociaal netwerk over versterking van steun 142
10.6 Uitbreiding van het sociaal netwerk 146
10.7 Maatjes 147
10.8 Tot slot 150
11 Opvoedingsvaardigheden voor ouders van adolescenten 151
11.1 Inleiding 151
11.2 Vijf opvoedingsthema’s 152
11.3 Luisteren, overleggen en sturen 152
11.4 Ouders leren om gedrag te analyseren 154
11.5 Praten met pubers 155
11.6 Opvoedingsvaardigheden oefenen 156
11.7 Gedragskaart 156
11.8 Gedragscontract 159
11.9 Goed voor jezelf zorgen 160
12 Afsluiting: houvastplan, evaluatie en nazorg 161
12.1 Inleiding 161
12.2 Houvastplan 161
12.3 Eindevaluatie 163
12.4 Nazorg 163
Referenties 165
Bijlage 1: Bouwschema Kortdurende Hulp 12-23 167
Bijlage 2: Aanmeldingsformulier 171
Bijlage 3: Formulier Basisinformatie Jongere 175
Bijlage 4: Doelkaarten 183
Bijlage 5: Situatie, krachtenanalyse en wensen 189
Bijlage 6: Plan van aanpak 191
Bijlage 7: (Tussen)evaluatie 193
Over de auteur 195
In het kort
Inhoud Voorwoord 11 1 Inleiding 13 2 Doelgroep en doel 15 2.1 Inleiding 15 2.2 Doelgroep 15 2.3 Factoren die een rol spelen 17 2.4 Doel 18 3 Werkzame elementen 21 3.1 Inleiding 21 3.2 Competentiegeric...
Specificaties
Auteur
Han Spanjaard
Uitgever
SWP, Uitgeverij B.V.
Taal
Nederlands
Aantal pagina's
200
Ondertitel
Kortdurende hulp voor jongeren en hun ouders
Formaat
Paperback
Publicatiedatum
8 maart 2023
ISBN
9789085602460
Wij helpen je graag!
Kom je er niet direct uit? Wij helpen je graag met al jouw vragen.
Misschien vind je deze boeken ook leuk...
Leuk om te lezen naast "12-23"